Katelijne Lauwers,  ACT-counselor, Klinisch Psycholoog, Doctor in de Psychologie en Tabakoloog biedt begeleidingen aan gebaseerd op Acceptance and Commitment training (ACT* ) bij milde psychologische problemen of ongemakken. Het doel van deze training is je mentaal evenwicht terug te vinden, je psychologische flexibiliteit te vergroten en bewust, mindful dingen te doen.
Door ACT leer je stoppen met het zinloze gevecht tegen vervelende gedachten, emoties en pijn. Zo ontstaat ruimte om je aandacht te richten op de dingen die jij belangrijk vindt in je leven. 
Je kan bij mij terecht voor ACT-counseling bij:

  Stress - overspanning - en/of psychosomatische klachten of ter preventie van een burn-out
  Andere psychologische problemen zoals (faal)angst, paniek, piekeren, een laag zelfbeeld,of moeilijke emoties
  Chronische pijn
  Eetproblemen waarbij je te veel eet (binge eating - boulemia - obesitas)
  Een FACT programma voor meer psychologische flexibiliteit bij bv stress, stoppen met roken, te veel eten

Stress - overspanning - psychosomatische klachten en preventie van een burn-out

Een druk leven zit vol stressmomenten. Het is niet de bedoeling om deze spanning of stress uit je leven te bannen, want een spanningsloos bestaan is niet voorstelbaar en niet wenselijk; Stress hoort bij het leven! Het is belangrijk bewust en mindful te leren omgaan met dagelijkse beslommeringen, pijnlijke momenten en ongemakken in het leven, zodat stress niet je leven gaat beheersen, je niet blijft piekeren maar bewust kiest voor het leven dat JIJ wilt leven. Je kan bij mij terecht voor een begeleiding bij stress, overspanning, psychosomatische klachten of om een burn-out te voorkomen. Psychosomatische klachten zijn lichamelijke klachten die veroorzaakt worden door stress. Dat betekent dat artsen geen lichamelijke verklaring voor jouw klachten vinden. Deze klachten kunnen zich uiten in bv. (spannings)hoofdpijn, hyperventilatie, benauwdheden, verhoogde prikkelbaarheid, CVS, fybromyalgie, slaapproblemen, angstklachten, paniekaanvallen, concentratieproblemen, prikkelbare darm, spier en gewrichtsklachten, chronische lage rugpijn, huidklachten,... Waar worstel jij mee? Het doel van de behandeling is er voor te zorgen dat de kwaliteit van jouw leven terug verbetert. Dit kan onder andere bereikt worden door het zinloze gevecht tegen vervelende gedachten, emoties en pijn te stoppen en te leren omgaan met die gevoelens, gedachten en gewaarwordingen die je hinderen. Zo ontstaat ruimte om je aandacht te richten op de dingen die jij belangrijk vindt in je leven. 

Andere psychologische problemen zoals (faal)angst, paniek, piekeren, een laag zelfbeeld,of moeilijke emoties

Door je psychologische flexibiliteit te vergroten leer je het zinloze gevecht tegen vervelende gedachten, emoties en pijn te te stoppen. Je leert omgaan met die gevoelens, gedachten en gewaarwordingen die je hinderen, zodat JIJ kan kiezen voor meer kwaliteit van leven. Zo ontstaat ruimte om je aandacht te richten op de dingen die jij belangrijk vindt in je leven.
​​​​​​​Dit doen we door 6 ACT - vaardigheden aan te leren: 
HIER EN NU LEVEN, ACCEPTEREN, FLEXIBEL MET JEZELF OMGAAN, LOSKOMEN VAN NIET-HELPENDE GEDACHTEN, ONTDEKKEN WAT JE ZELF BELANGRIJK VINDT EN DOEN WAT ER TOE DOET.

Chronische pijn

Pijnklachten kunnen ontstaan  als gevolg van lage rugklachten, nek- en schouderproblemen, migraine, chronische hoofdpijn, fibromyalgie,  RSI, reuma, whiplash en andere aandoeningen. Door te vechten tegen deze pijnklachten maak je het probleem alleen maar erger. Stoppen met vechten geeft je daarentegen ruimte om nieuwe mogelijkheden naast de pijn te ontdekken. Hoe je dit doet leer je in deze counselingsessies.

Eetproblemen waarbij je te veel eet:

 ► Eetstoornissen zoals boulimie en binge eating waarbij je te veel eet (geenAN!) 
► Obesitas (BMI > 30)

Je gebruikt je eetbuien als een vorm van controle waardoor je niet moet stilstaan bij vervelende interne gewaarwordingen. Tijdens deze counselingsessies gaan we samen op zoek naar het effect van je eetgedrag op korte en lange termijn. Waar worstel jij mee?
Je leert  in deze counselingsessies technieken om ruimte te maken voor moelilijke emoties en onaangename lichaamsgewaarwordingen. 
Je leert bewust, mindful eten.  Uiteindelijk kies je bewust voor het leven dat JIJ wilt leven.


FIRST ACT KIT voor meer flexibiliteit bij milde pychologisch ongemakken

Dit is een individueel programma met een vast aantal sessies, gebaseerd op Focused Acceptance & Commitment Training (FACT**), een heel actieve en snelle vorm van ACT voor meer psychologische flexibiliteit bij milde psychologische ongemakken.  De 6 ACT-vaardigheden worden in FACT samengebracht in 3 pijlers voor meer psychologische flexibiliteit.
Dit programma bestaat uit 5 sessies die bij aanvang worden vastgelegd. 
Volgende programma's worden aangeboden:

FIRST ACT KIT voor meer psychologische flexibiliteit bij stress

FIRST ACT KIT voor meer psychologische flexibiliteit bij teveel eten

FIRST ACT KIT voor meer psychologische flexibiliteit bij stoppen met roken
  Voor dit laatste programma is er een tussenkomst door de Vlaamse overheid voorzien, meer info zie Rookstopbegeleiding in Vlaanderen

Bij deze programma's hoort een werkboek. in het werkboek vind je oefeningen die je thuis kan doen om vaardigheden te trainen die je psychologische flexibiliteit vergroten.
Deze sessies kunnen ook via Skype verlopen. De voorwaarde hiervoor is dat je een goede internetverbinding hebt en een rustige locatie voorziet voor de duur van de sessie. De totale som van de vijf Skype sessies wordt, na een korte kennismaking en het vastleggen van de data, op voorhand betaald. De werkbladen worden als Pdf per sessie via e-mail verzonden.

image-252495-d4a4d4ff-051f-49ef-88e6-7fdbc7ea6f4c.jpg


* ACT of Acceptance and Commitment Training is een nieuwe trainingsvorm binnen het gedragstherapeutisch kader. De focus van ACT ligt op het vergroten van de psychologische flexibiliteit door 6 vaardigheden aan te leren: HIER EN NU LEVEN, ACCEPTEREN, FLEXIBEL MET JEZELF OMGAAN, LOSKOMEN VAN NIET-HELPENDE GEDACHTEN, ONTDEKKEN WAT JE ZELF BELANGRIJK VINDT EN DOEN WAT ER TOE DOET

** FACT of focused Acceptance and Commitment Training,is een heel actieve en snelle vorm van ACT voor meer psychologische flexibiliteit.  De 6 ACT-vaardigheden worden in FACT samengebracht in in 3 pijlers voor meer psychologische flexibiliteit  nl. OPENHEID, BEWUSTZIJN en ENGAGEMENT.