Deze counseling sessies worden gegeven door Katelijne Lauwers.
Ik ben FACT*-counselor, klinisch psycholoog, Doctor in de psychologie. Ik ben ook lid van de Belgische Federatie van Psychologen en ACBS en ACBS BENE. Ik heb een privé-praktijk sinds 2005.

Je kan bij mij terecht als je worstelt met:
►  Stress - overspanning - psychosomatische klachten of een burn-out  
► (faal)angst - paniek - piekeren - een laag zelfbeeld of moeilijke emoties
►  Chronische pijn
►  Eetproblemen waarbij je te veel eet: binge eating - boulemia of obesitas

Je kan op dit moment kiezen of je een counseling-sessie wenst in "de praktijk*" op de Sint-Jorislaan 111 of een ONLINE counseling-sessie, steeds op afspraak. Bel voor een afspraak naar 0477799250. Kom je op mijn antwoordapparaat terecht laat een bericht na en ik bel je zo snel als ik kan terug.
*Kom je naar de praktijk dan gelden de volgende veiligheidsmaatregelen om besmetting te voorkomen: Je wacht in de auto tot ik de deur opendoe. je bewaart steeds 1,5 meter afstand bij het binnenkomen en tijdens het consult. Je ontsmet aan de ingang van de praktijk je handen met ons ontsmettingsmiddel. Breng een mondmasker mee als je dit hebt, indien je er geen hebt zal ik je vragen er een van ons aan te doen. Je komt niet naar de praktijk, als jijzelf of een huisgenoot van je hoest, verkouden of grieperig is, de consultatie zal dan telefonisch/online doorgaan. Gebruik thuis het toilet, het toilet in de praktijk is buiten gebruik. Moet je toch hoesten of niezen, doe het in je elleboog. Gebruik alleen papieren zakdoekjes die je meteen weggooit , waarna je je handen ontsmet. Mocht je binnen 14 dagen dat je in de praktijk bent geweest, ziek worden, meld dit dan aan mij. 

​​​​​​​De counseling sessies zijn gebaseerd op *FOCUSED Acceptance and Commitment Therapie of FACT.
FACT is een psychologische techniek die speciaal ontwikkeld is voor problemen waarbij oplossingen aanreiken niet voldoende is!
Iets onaangenaams zoals een pijnlijke emotie, angst, drang naar eten/sigaretten/…, frustraties,… proberen weg te krijgen, werkt op korte termijn. MAAR... doet het niet verdwijnen. Misschien heb je dat zelf al opgemerkt. Het kan zijn dat het eventjes goed gaat, maar dan " BAM" komt het eens zo sterk terug en moet je weer opnieuw beginnen.
En al je energie steken in het wegkrijgen van een onaangename gevoel, zorgt ervoor dan je geen aandacht of tijd meer over hebt voor wat er wel OK is en wat er wel belangrijk is in jouw leven. Zo gaat jouw leven, voor je het weet, aan jou voorbij.

Wat kan FACT jou bieden? Of beter gezegd waarom werkt FACT?
► Het legt de nadruk op mindfulness. FACT leert je in het moment te blijven, juist nu.​​​​​​ Het leert je ook "beter VOELEN" ipv "je BETER te voelen".
► FACT geeft je inzicht in jouw vertrouwde gedragspatronen of overlevingsstrategiëen: helpen deze patronen in een moeilijke situatie of werken ze eerder tegen? Als ze tegenwerken, wat kan jij dan "anders" doen, zodat JIJ BEWUST kan kiezen waar je naar toe wilt met je leven.
► FACT leert je open te staan en ruimte geven aan ongemakken, ipv ermee te worstelen. hierdoor krijg je een veel rijkere kijk op het leven.
► De focus van FACT ligt op een lange-termijn levenskwaliteit  en niet op een korte termijn oplossing of het tijdelijk vermijden van problemen.
► FACT steunt op 3 pijlers om meer kwaliteit in je leven te krijgen: BEWUSTZIJN - OPENHEID - ENGAGEMENT .
​​​​​​​Deze pijlers kan je gebruiken als een constante metgezel en gids doorheen jouw leven.

Hoeveel sessies zijn er nodig?
FACT-counseling bestaat uit 5 opeenvolgende fases. Hoeveel tijd er voor elke fase nodig is verschilt van persoon tot persoon; sommige personen hebben iets meer tijd nodig in één bepaalde fase, de andere persoon heeft meer tijd nodig in een andere fase. het is belangrijk om de tijd te nemen die jij nodig hebt om inzicht te krijgen in welke gedragspatronen voor jou niet werken en samen op zoek te gaan naar wat er voor jou wel werkt zodat jij de regie over je leven (terug) in handen kan nemen.
FASE  1: Intake - In deze fase maken we kennis met elkaar en met de dingen waar jij mee worstelt maar ook met de dingen die goed gaan in jouw leven.
FASE 2: BEWUSTZIJN: In deze fase leer je in het HIER & NU LEVEN (mindful zijn). Je wordt bewust van je gedragspatronen in bepaalde situaties en je leert zelf BEWUST keuzes maken in jouw leven, zodat jij FLEXIBEL MET JEZELF kan omgaan.
FASE 3: OPENHEID: In deze fase leer je LOSKOMEN van NIET-HELPENDE GEDACHTEN en leer je een milde ACCEPTERENDE houding aannemen tegenover onprettige/pijnlijke ervaringen.
FASE 4: ENGAGEMENT: In deze fase leer je ONTDEKKEN wat JIJZELF BELANGRIJK VINDT (je waarden) en dan TE DOEN wat er TOE DOET.
FASE 5: HET GA JE GOED!:  In deze fase leer je wat jij kan doen om de 3 pijlers van FACT (BEWUSTZIJN - OPENHEID - ENGAGEMENT) te blijven gebruiken in jouw leven, hoe jij ervoor kan zorgen dat je niet hervalt in je oude patronen en hoe jij meer kwaliteit in je leven kan blijven brengen.

FACT is niet iets dat je enkel binnen de muren van een counselingsessie doet. Het toepassen in je dagelijks leven, dat is waar het uiteindelijk om gaat! Er wordt dus een actieve werkhouding van jou verwacht, waarbij ook huiswerkopdrachten horen.

Je kan bij mij terecht vanaf 12 jaar. Indien een adolescent (tot en met 18 jaar) een begeleiding start, ook een groepsbegeleiding, wordt er eerst een intakegesprek met de ouder(s) gehouden.

image-252495-d4a4d4ff-051f-49ef-88e6-7fdbc7ea6f4c.jpg